Lijnrecht Reclamemakers

Al die Aldi ergernissen…

Al die Aldi ergernissen...


Bij betreden van deze winkel loopt u kans op neerslachtigheid...

01/09/2016 - Prettig kritisch - Jurriaan Haag

De Aldi: smeltkroes van Turken, Marokkanen, Nederlanders en een enkele verdwaalde Pool. Decor van onbekende biermerken, bakken met non-food dat onuitgepakt in de kast blijft liggen en koffiecups die bij de schoonmaakmiddelen hadden moeten staan. Inmiddels allang niet meer alleen het terrein voor bijstandsmoeders, taakstraffers of te jonge moedertjes met een hertengewei tattoo boven hun billen. Maar eerlijk is eerlijk, de tijd dat je in de Aldi achter een mut piepers weg piepte zodra je de buurman zag, is – op Aerdenhout na – verdwenen. Toch zit het nog niet snor met de Aldi. Want naast de voedselbank-achtige opzet, het grijze systeemplafond en opdringerige steekwagens die je kuiten openrijten, mist het gezelligheid. Hollandse kneuterigheid. Een vriendelijk spaarzegeltjessfeertje. Of voor de ouderen onder ons ‘het SRV-man-gevoel’. In ons vak noemen ze dit experience marketing. Beleving die bij de Aldi ergens ver onder de koude plavuizen verborgen ligt. Geen gezellig hoekje waar je koffie kunt lurken, lekkere proeverijtjes of frisse, blonde staartjes bij de bakkersafdeling. Maar wit TL-licht en kassières die op snelheid aangenomen zijn in plaats van op communicatie. In een Olympisch record worden je boodschappen gescand. Venijnig probeer je je boodschappen in je boodschappentas te krijgen. Een deprimerende wedstrijd die je elk weekend weer verliest. Een waarschuwing zoals op sigarettenpakjes lijkt me niet meer dan redelijk.. Bij betreden van deze winkel loopt u kans op neerslachtigheid. Ik hoor u denken ‘Maar daarom is de Aldi ook zo goedkoop. Het is inpakken en wegwezen. Een duidelijke positionering’. Klopt, maar met een beetje creativiteit is er voor al die Aldi ergernissen wel iets te bedenken. Of zoals het het woordenboek Van Dale beschrijft: Creativiteit is het creëren van iets nieuws dat nuttig èn verrassend is. Consumenten willen verrast worden. Uitgedaagd worden. Bedenk het maar. Sparen voor een Memory spel van klanten of ‘Wie is de meest klantvriendelijke Aldi medewerker bij uw filiaal in de buurt. Like onze Facebook pagina en maak kans op een volle winkelwagen t.w.v. 150,- euro’. De meest klantvriendelijke Aldi medewerker ontvangt een wisselbeker waar hij trots op is. Er moet een Ik-ben-trots-dat-ik-bij-de-Aldi-werk cultuur ontstaan. Pasgeboren kinderen moeten Aldi genoemd worden. Denk ook aan een Aldi event. Er moet een Aldi auto komen. Ik draaf door, maar u begrijpt wat ik bedoel. Zolang dit niet gebeurt blijf ik na afloop van de Aldi naar de Albert Heijn gaan, al was het alleen omdat de frisse, blonde staartjes die me zo vrolijk helpen mijn neerslachtige Aldi-gevoel weg te nemen…

Jurriaan Haag

Dit artikel is geschreven door:

Jurriaan Haag
Art-director
Cel-directeur Art & design

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.