Lijnrecht Reclamemakers

De Arts met 4 dieren

De Arts met 4 dieren


10/11/2017 - Prettig kritisch - Mike Lammers

Als je diensten en/of producten in de aanbieding hebt is het fijn als mensen weten dat dat zo is. Ruchtbaarheid geven aan je merk en laten weten dat je er bent zien we allemaal als erg belangrijk. Wat we ons wel moeten realiseren is dat de manier waarop je dat doet verschillende reacties op kan roepen.

Zoals mijn oma mij vroeger op het hart drukte dat je maar één kans hebt voor een eerste indruk zo ook waarschuwen wij onze klanten in een zo vroeg mogelijk stadium om goed te reflecteren op die o zo belangrijke eerste indruk en of dat wel de gewenste is. Dat vraagt om zelfreflectie dus om emotionele volwassenheid. Een beetje intelligentie is een welkome aanvulling.

Is de eerste indruk cosmetisch dan komt men er al snel achter dat het ontwerpbureau goed met de make-up doos uit de voeten kon maar dat de gecreëerde schoonheid van het merk een laagje poeder is dat niks te maken heeft met de fysieke inhoud en realiteit van de organisatie. Het kan ook andersom. Je bent goed in wat je doet, de klanten komen (schijnbaar automatisch) toch wel en er moet iets op de gevel of voor de deur. Kwestie van een kop koffie en even brainstormen met de buurvrouw toch? Moet kunnen. Een goede buur is nu eenmaal beter dan een verre marketeer of niet? Ikzelf heb niet zo’n beste ervaring als het gaat om brainstormen met de buren. Een straatfeest krijgen we nog wel van de grond. Kwestie van de BVH regel (BBQ, vlees en bier) goed toepassen en zorgen dat het feest niet op het moment van een belangrijke voetbal, wieler of formule 1 wedstrijd plaatsvindt.

Ik heb tijdens zo’n straatfeest eens voorzichtig geprobeerd om het niet over koetjes of kalfjes te hebben. Maar in Twente zijn koeien heilig en kalveren dus ook. Wat me opviel was dat we hier in de provincie en met name in Twente het woord ‘origineel’ nog weleens verwarren met het woord ‘apart’. De eerste keer dat ik met dit fenomeen werd geconfronteerd was tijdens mijn eerste werkschouw op de academie. Zo’n open avond waarop studenten hun werk van het laatste kwartaal presenteren en de leraren en ouders rondlopen om eens te kijken hoe hun zoon of dochter creatief gezien presteert. Uiteraard bekeken die mensen ook het werk van medestudenten dus ook dat van mij. Ik deelde mijn lokaal met twee medestudenten en terwijl de ouders van één van die studenten hun ogen de kost gaven hoorde ik de man in het Twents tegen zijn vrouw zeggen: “Ik wet niet of’t kunst is moar ’t is wa apart” (’ik weet niet of het kunst is maar het is wel apart’).

Laat ik als geboren en getogen tukker één ding duidelijk maken. Als een Tukker het woord ‘apart’ gebruikt betekent dat in negen van de tien gevallen zoiets als, ik begrijp er geen zak van en ik zou niet weten wat ik er van moet vinden. Nou is dat helemaal niet erg en door die gebeurtenis heb ik geleerd om alle discussies over kunst uit de weg te gaan en in plaats daarvan mijn tijd vruchtbaar ergens anders te besteden.

Wat me wel door de ziel snijd is als ik met ditzelfde punt wordt geconfronteerd als ik met zelfverklaarde professionals te maken heb. Aan de ene kant oefenen ze een vak uit en aan de andere kant hebben ze een aangeboren weerstand tegen zelfreflectie en nadenken. Die twee krijg ik niet op één pagina. De meest ernstige is deze: “ik weet het niet maar ik vind het niet mooi”.

Het niet weten en gewoon en mooi. Mmmm. Met andere woorden doe maar ‘gewoon’ dan ontwerp je al gek genoeg. Gewoon is waarom iedereen in de wereld weet wat Amsterdam is maar Japanners nooit als eerste naar Enschede reizen als ze Europa in een week doen. Gewoon hebben ze namelijk thuis al in overvloed.

Ja lieve mensen we zouden toch eens tot nieuwe inzichten komen en onze horizon verbreden. Brrrr, doodeng. Helaas hebben we als mensen naast domheid nog een andere aangeboren afwijking die we ‘ego’ noemen. Onwetendheid en ego is het beste recept voor grote en kleine rampen. U kent allemaal wel een voorbeeld uit uw omgeving en ik kan er zelf ook over meepraten. Al doende heb ik geleerd dat je maar beter kan blijven studeren. Zo weet ik inmiddels heel weinig van heel veel maar ben ik ontzettend éénpuntig als het gaat om mijn vak en de principes die daar gelden. Originaliteit in combinatie met eerlijkheid zijn daarbij altijd de beste uitgangspunten.

Het beste advies dat ik iemand kan geven die met de marketing van zijn of haar merk aan het werk wil is bezin voordat je begint en doe dat niet met je buurvrouw tenzij dat een senior marketeer is met minstens 10 jaar ervaring. Dat je altijd eerst een concept maakt dat je aan een grondige inspectie kunt onderwerpen en testen op praktische toepasbaarheid. En nu kom ik tot de kern van de zaak want ik krijg dit punt blijkbaar niet goed genoeg over de bühne. Verwar apart (a part) niet met origineel. Twee totaal verschillende dingen die niks met elkaar te maken hebben.

Gelukkig zijn er ook Tukkers die echt en origineel zijn. Zo hebben we bij ons in de provincie in het gebied Twente in het dorp waar ik woon een Arts met 4 dieren. Daar is ie zo trots op dat ie een lichtbak in de tuin heeft gezet om dit feit te delen met zijn dorpsgenoten. Fine4him zeg ik dan! Trots is goed. Trots maakt dat ik dat ook wil zijn. Alleen niet ten koste van mijn dieren.

Dit artikel is geschreven door:

Mike Lammers
Creatief strateeg
Cel-directeur Concept Creatie

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.