Lijnrecht Reclamemakers

Door elkaar halen van sales en marketing: garantie voor teleurstelling

Door elkaar halen van sales en marketing: garantie voor teleurstelling


11/01/2018 - Prettig kritisch - Serge Kalfsbeek

De meeste ondernemers zijn goed in het bedenken van ludieke en creatieve acties die meteen wat moeten opleveren. Aan deze acties hangen ze dan ook meteen het label marketing. Soms is er voor veel geld een bureau ingehuurd dat een prachtige beeldende campagne maakt in lijn met de door de ondernemer aangegeven uitgangspunten. En dan?! Dan gebeurt het maar al te vaak dat de ondernemer meer opbrengsten had verwacht van de actie. Met als gevolg dat, gevoed door teleurstellingen, bij veel ondernemers het beeld ontstaat dat marketing veel geld kost.

Denkfout
De denkfout die veel ondernemers maken: het door elkaar halen van sales en marketing.

Lees Van Dale er maar op na. De precieze definitie van marketing is: het opstellen van plannen voor de vergroting of de handhaving van de afzet.

Onder marketing vallen veel verschillende onderdelen die je bedrijf aangaan. Het onderzoekt het pad van je onderneming en product naar de klant.

Een belangrijk onderdeel is ook het bepalen van je identiteit.  Wat is je bestaansrecht en hoe vertaalt dit zich in een merk. Waarbij een merk meer is dan een leuke naam en een mooi logo. Het heeft veel tijd nodig om een merk te zijn en het wordt bepaald vanuit je roots, je visie op je bestaansrecht, identiteit en positionering. Vanuit die onderdelen moet je ook consequent handelen.

Afstemmen met je merk
Alles wat je doet in je omgeving moet je afstemmen met je merk. Dit is ook meteen een pijnpunt binnen veel ondernemingen. Elke gril (korte termijn) in de markt wordt meteen opgepakt en iedereen papegaait elkaar na. Met als logisch gevolg dat veel ondernemers niet onderscheidend zijn en daardoor ook niet meteen eerste keus voor hun doelgroep. Waar deze keuze dan uiteindelijk wel op wordt gemaakt: op prijs.

Spiegel in dit verband maar eens de vele (web)winkels in elektronica met Coolblue. Zie jij bij Coolblue kreten en claims als ´De laagste prijsgarantie´ of ´Nu in prijs verlaagd´?! Nee dus! En toch groeien ze in Nederland en België tot marktleider.

Echt investeren in marketing
Waarmee maar gezegd is dat marketing dus een voorbereiding is op je sales. Veel en veel meer dus dan die mooie website of een goede reclamecampagne. Door ´echt´ te investeren in je marketing hoef je dus niet meteen op prijs te concurreren. Tenzij dit natuurlijk je oprecht uitgedachte marketingstrategie is. De Action is daar een mooi voorbeeld van.

Bespaar geld en maak sales effectiever
Ondernemers zijn gewend risico’s te nemen en hebben vaak een neus voor kansen of vallen door hun passie met hun neus in de boter. De richting om te groeien wordt vaak door onderbuikgevoelens gevoed.

Vaak hoor je ´Ik werk al zolang in de branche´ en ´Ik ken mijn klanten´. En vaak zit daar ook wel degelijk een kern van waarheid in. Maar ´echt´ meten en onderzoeken hoe je doelgroep zijn keuze bepaalt en hoe hij op zoek gaat naar jouw oplossing zorgt toch vaak voor verrassende, om niet te zeggen betere inzichten. Bovendien voorkom je daarmee het opzetten van geldverslindende advertenties of online social media campagnes.

Het ligt nooit aan de doelgroep
Als je idee niet een succes is, grote kans dat je dan niet goed genoeg onderzoek hebt gedaan of dat je analyse niet goed was. Want één ding is zeker: het kan nooit aan je doelgroep of de markt liggen. JIJ HEBT DE KEUZE GEMAAKT!!

Even een cliché erin gooien: ´Alles wat je aandacht geeft groeit´. Merkbekendheid, laten zien wat je oplost voor een ander moet net als je productieproces structureel zijn. Daarom het advies om van te voren een activiteitenplanning en budgetplanning te maken. Ga er elk jaar voor zitten: wat ga je doe in je sales en communicatie op basis van je onderzoek en analyse; bepaal je doelen en bespreek maandelijks de resultaten, de effecten van je activiteiten op het gebied van communicatie en van sales activiteiten.

Door dit te doen geef je automatisch aandacht aan nieuwe en bestaande business en dus aan groei. En je zult zien dat je daarmee kosten bespaart. Je doet immers veel effectiever aan sales en communicatie. En dus met meer succes!

Zelf doen of laten doen
Het is echt aan te raden om te kijken waar je ondersteuning van experts nodig hebt. Dit is natuurlijk een investering en ja, dat kan soms dus best even slikken zijn. Want garanties voor succes: nee, die worden niet gegeven!

Tegelijk leert de praktijk dat wanneer je alle onderdelen van marketing, communicatie en sales in een keer goed wil doen, je echt heel veel expertise nodig hebt. Je moet goed kunnen onderzoeken, analyseren, plannen… Je moet handig zijn met social media… Websites kunnen onderhouden… Goede ontwerpen kunnen maken… Professioneel kunnen fotograferen… Aansprekende teksten kunnen schrijven… Enzovoorts. Pas als je dit allemaal echt goed kan, doe je het vaak in een keer goed.

Best raar eigenlijk: er is nooit geld om het in een keer goed te doen. Maar op een of andere manier is er wel geld om het vaak weer te proberen.

Dit artikel is geschreven door:

Serge Kalfsbeek
Marketing- & communicatiestrateeg
Cel-directeur

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.