Lijnrecht Reclamemakers

Goedkoop is duurkoop

Goedkoop is duurkoop


24/11/2017 - Prettig kritisch - Jurriaan Haag

Het is me één keer overkomen: een relatie die vreemdgaat.
Je voelt je belazerd, gekrenkt, boos en machteloos.

Ze dacht dat ze het ergens anders mooier, lekkerder en beter kon krijgen. Terwijl ik altijd voor haar klaar stond, mijn kennis en levenservaring met haar deelde, haar liet groeien en haar een spiegel voor hield en de mooiste dingen voor haar maakte; die ook nog eens goed onderbouwd waren.

Na wat doorvragen komt het pijnpunt bij haar eruit. ‘Jullie zijn te duur,’ zegt ze. ‘Elders maken ze een logo plus complete huisstijl voor de helft van het budget.’

Na negen jaar klant te zijn geweest en na wat beleefdheidsgeleuter help ik haar in haar jas en laat haar vriendelijk uit.

Flabbergasted blijf ik achter in een ochtend die niet even weg te spoelen is met een zwarte bak koffie. Immers, het voelde als een relatie die zoveel meer was. We waren bijna vrienden. Kwamen thuis bij elkaar om dingen te bespreken. Terloops spraken we over onze kinderen en wisselden we recepten uit. Mijn Italiaanse Melanzane is als een prostituee haar familie rondgegaan. Iedereen mocht haar proeven en in haar prikken. Vele generaties zouden deze ovenschotel in haar familie nog gaan doorgeven.

Twee maanden later gaat de telefoon. Of ze even een bakkie kan komen doen.
‘Tuurlijk,’ antwoord ik.

‘Dit uitstapje was geen goede keuze,’ zegt ze met benepen stem. Ze slaat haar ogen neer en vouwt haar handen om de kop koffie. ‘De nieuwe partij begrijpt ons niet,’ vervolgt ze. ‘Geen chemie. Er zit geen enkele onderbouwing in. En de ontwerpen van het logo zijn gewoon niet oké. Tien in een dozijn.’

‘Maar wel goedkoop,’ grinnik ik. Ze glimlacht schamper en vraagt de draad weer met me op te pakken.
‘Voor een Melanzana doe ik alles,’ zeg ik.

Deze gebeurtenis staat niet op zich. Onlangs las ik het verhaal van een bedrijf dat om prijstechnische reden van reclamebureau was geswitcht. Voor maar liefst 5000,- euro minder hadden ze een vlammetje nieuwe webshop plus 15.000 euro minder omzet per maand door het verkeerd inrichten van de website. Met een godsvermogen aan AdWords werd deze houtje-touwtje constructie gecompenseerd.

Wat is eigenlijk duur? Een entreekaartje van 60,- euro voor David Copperfield die een complete Boeing 474 laat verdwijnen, door de zaal zweeft en u een onvergetelijke avond geeft? Of uw neefje die probeert zijn knuffelkonijn uit de hoge hoed te toveren en van het podium valt? Ach, dat laatste is ook wel weer amusant.

Maar gaat u voor het eerste, dan nodigen we u graag vrijblijvend uit voor een lunch doorspekt met een voortreffelijke Melanzane.

Jurriaan Haag

Dit artikel is geschreven door:

Jurriaan Haag
Art-director
Cel-directeur Art & design

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.