Lijnrecht Reclamemakers

In de veldreclame

In de veldreclame


30/01/2017 - Lijnrecht Reclamemakers - Gerrit Jan Hendriks

Zit ik afgelopen weekend op televisie naar Heracles – PSV te kijken (hadden de Heracliden nooit mogen verliezen, maar dat terzijde), zie ik ineens pontificaal op de reclame langs het velds de ZGT, de Ziekenhuisgroep Twente zichzelf aanprijzen als ‘Uw vertrouwde ziekenhuis in Almelo en Hengelo’.

Prima natuurlijk, de zorg, het ziekenhuis middenin in de samenleving. Hoe dichterbij de mensen, hoe beter.

Hoewel… Als de veldreclame een tweede keer breeduit de ZGT etaleert, begint mij toch iets van twijfel te bekruipen. Even googelen leert dat er al eerder vraagtekens zijn gezet bij de veldreclame van het ziekenhuis.

In de veldreclame

Lekker belangrijk

Terecht, vind ik. Met de opmerking daarbij dat ik geen idee heb wat het kost, reclame rond het veld bij Heracles. Misschien wel veel minder dan een wellicht meer traditionele communicatie-uiting als een huis aan huiskrant of een brochure.
Maar toch, het knaagt meer, die veldreclame. Het wekt bij mij de indruk duur te zijn. Het wekt bij mij de indruk dat het eerder voortkomt uit de liefde voor het voetbal van de ziekenhuisbazen dan uit een weloverwogen communicatiestrategie. Sterker, het zou mij niet verbazen als die zelfde ziekenhuisbazen het vooral zien als een buitenkans om lekker aan te schurken tegen de voetbalwereld. Zich lekker belangrijk te voelen, lekker belangrijk gevonden te worden.

Schraalhans

Ik hoor u denken: de marktwerking. Ziekenhuizen ontkomen er niet aan. Zieltjes zullen ze dus moeten winnen, veel zieltjes. Tegelijk is het in het kader van die zelfde marktwerking ook meer en meer schraalhans keukenmeester in de zorg. Zo ook in de ziekenhuiswereld. Zo ook voor, zou zomaar kunnen, de ZGT.

Juist in dat licht, in het licht dus van elke euro die je ook als ziekenhuis maar één keer kunt uitgeven, zet ik vraagtekens bij de inzet van veldreclame. En velen met mij, denk ik. De beste zorg en handen, meer handen liefst aan het bed… Ik denk dat de gemiddelde Nederlander, dus ook de doorsnee Almeloër en Hengeloër, zijn of haar plaatselijke ziekenhuis zijn budget het liefst daaraan ziet opsouperen.

Dit artikel is geschreven door:

Gerrit Jan Hendriks
Copywriter
Cel-directeur Concept & Copy

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.