Lijnrecht Reclamemakers

Luchtkasteel: de ideeën-executie

Luchtkasteel: de ideeën-executie


10/10/2016 - Vakwerk - Amanda Harleman

Hoe kom je tot een goed idee? Of het nu bestaat of nog bedacht moet worden. Zoals te lezen is in het artikel, ideeën zijn waardeloos, is een idee pas goed wanneer het wordt uitgevoerd. Goed uitgevoerd welverstaan. Dit kan gaan om concrete invullingen van ideeën of om creatieve concepten die als overkoepelend geheel worden ingezet in marketingcommunicatie-uitingen. Probleemdefinitie verfijnd: Hoe komt de executie van een idee tot stand…? Dan hebben we het dus over een goed idee, een idee dat wordt uitgevoerd.

1.Probleemdefinitie

Klinkt simpel toch? Daarom schuif je aan bij een reclamebureau, omdat je een probleem hebt om vervolgens geholpen te worden aan een oplossing. Maar is dit wel het echte probleem? En zijn we op zoek naar een bijdrage voor een oplossing voor dit moment? Of een duurzame oplossing?

2.Waan je in een luchtkasteel

Denk in kansen. Denk verder dan je ambities en de gebaande paden. Alles kan en alles mag! Probleem, het woord probleem klink best negatief. Als een barrière, een ondoorbreekbare muur waar je niet doorheen komt. Bekijk het van de andere kant: een probleem is er om opgelost te worden. We vinden samen de deur die jou door die muur heen brengt. En is er geen deur? Dan klimmen of vliegen we er toch overheen? Een gat graven, onderdoor kruipen of teleportatie kunnen ook een van de opties zijn. Vaak krijgen we te horen tijdens brainstormsessies of intakegesprekken dat de uitspraken, oftewel ideeën die we op tafel gooien onrealistisch en zeer ambitieus zijn. Onder andere door de randvoorwaarden van opdrachten, zoals tijdsbestek, skills of budgetten. Ja, als je slechts in problemen denkt of in barrières, dan kom je er ook niet en blijf je steeds je hoofd stoten tegen dezelfde muur. Komen we dan dichterbij je ambitie en doel waarom je met ons in zee bent gegaan? Het antwoord kun je vast al raden: nee. Er zullen grenzen moeten worden verlegd om uit je huidige situatie te komen, want daar ben je blijkbaar niet content mee. Of toch wel? Uiteraard is een realistische blik op de wereld en je situatie niet geheel onbelangrijk. Geen zorgen! Deze komt terug in een latere fase, tijdens de zoektocht naar een excellente executie van je idee. Divergeren, het creëren van keuzes. Alles kan en alles mag, het luchtkasteel. Geen gebakken lucht, daarmee bakken we pizza’s en koekjes. Wij gebruiken lucht met professionaliteit en brengen ideeën graag hogerop: het luchtkasteel. Wat dat luchtkasteel inhoudt? Denk niet in grenzen, maar in kansen. Of het reëel is… is een zorg voor later. Wees een superheld, speel met extremiteit, vergroot, verklein, genereer ideeën op wat voor manier dan ook! Provoceer en pingpong met elkaar!

3.Neem een toiletbezoek

Oké, je hoeft niet letterlijk naar de wc. Leg op z’n minst een kladblok naast je bed. Het principe: loslaten en ontspannen.

4.Keuzes maken

Leuk! Ideeën genereren die compleet onrealistisch zijn, maar hoe gaan we dit terugbrengen tot de essentie en praktische uitvoering? Het antwoord: convergeren. Keuzestress? Dan laat je het toch aan anderen over? Het toeval kan ook veel voor je betekenen! Tenminste, als het gaat om de invalshoek van je idee. De inzet, dan hebben we het over de ‘hoe, wat, waar, wanneer, wie’, zal daarentegen strategisch moeten worden ingezet. Dit om concrete doelen te bereiken. Kies de drie beste ideeën uit die je hebt bedacht in het luchtkasteel of tijdens je toiletbezoek. Geef je kritische blik, de fik erin, brand het af! Wat kan er weg? Wat kan vervangen worden? Hoe kun je de vorm veranderen? Wees net zo kritisch totdat je idee aangescherpt is en dus tot creatieve, effectieve en doelgerichte resultaten komt: prettig kritisch dus. Je kunt oneindig doorgaan toch? Dan kom je weer terug bij het luchtkasteel. Dat is niet de bedoeling, niet altijd tenminste. Geef jezelf een tijdslimiet om de keuzes concreet te maken en zo te komen tot handvatten die je idee voeding geven voor een concrete sterke executie…

Dit artikel is geschreven door:

Amanda Harleman
Communicatieadviseur
Cel-directeur Communicatie

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.