Lijnrecht Reclamemakers

Metaforen doorbreken denkpatronen

Metaforen doorbreken denkpatronen


09/08/2016 - Vakwerk - Niels Perik

Als reclamemaker zit ik met vele partijen aan tafel. Dat geldt overigens voor de meeste beroepen en waarschijnlijk ook voor jou. Het is dan praktischer en leuker als je elkaar écht begrijpt. Een praatplaatje, of liever een metafoor kan hierbij enorm helpen.

Ruis en onbegrip bij grote diversiteit

Vaak hebben gespreksdeelnemers zeer uiteenlopende achtergronden en ervaringen. Daarnaast benoemen we onderling ‘dingen’ vaak verschillend, of heeft een woord voor de één een hele andere betekenis dan voor de ander. Om nog maar te zwijgen over vakdeformatie. Met alle ruis en een lagere effectiviteit van het gesprek van dien.

Gelijken onder elkaar

Als iedereen aan tafel wél dezelfde taal spreekt, heb je aan enkele woorden genoeg om elkaar te begrijpen. En als je elkaar dan ook nog eens kent, of zelfs al hebt samengewerkt, gaat het nog sneller. Je voelt elkaar aan en woorden worden nog krachtiger.

In beide gevallen kan je de situatie versterken en naar je hand zetten. Namelijk door het introduceren van een nieuw verhaal. Een nieuw verhaal dat van iedereen wordt en door iedereen wordt begrepen. En wel in de vorm van een metafoor.

Metaforen forceren een andere denkwijze

Metaforen creëren een alternatieve zienswijze. Ze spreken ons creatieve denkvermogen aan. Geven nieuwe inzichten en forceren een andere denkwijze. Hierdoor worden denkpatronen doorbroken.

Het gebruik van metaforen verduidelijkt ook de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Daardoor worden complexe situaties inzichtelijker. Dat geeft betekenis en context. Wel zo effectief. Ineens spreekt iedereen dezelfde taal. En iedereen kan bijdragen aan het gesprek, ongeacht zijn of haar achtergrond.

Metafoor voor marketing

Onlangs heeft ons bureau een metafoor ontwikkeld voor marketingcommunicatie. Omdat teveel mensen (nog) denken in middelen en kanalen. Of onvoldoende de vertaalslag kunnen maken van strategie naar actie.

Met deze metafoor kunnen we eenvoudig over onze zienswijze vertellen. Creëren we nieuwe inzichten. Bij onszelf maar zeker ook met klanten. Zodat we samen lekker kunnen puzzelen en sparren over marketing.

Onze marketing metafoor – De hele boom

Marketing Boom

Lees hier meer over booming business.

Niels Perik

Dit artikel is geschreven door:

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.