Lijnrecht Reclamemakers

SEO: zo maak je iedereen blij!

SEO: zo maak je iedereen blij!


23/12/2016 - Vakwerk - Gerrit Jan Hendriks

Het heet nog steeds SEO, Search Engine Optimization voluit. Zoekmachineoptimalisatie in gewoon Nederlands. Raar eigenlijk, want laten we wel zijn, goedbeschouwd gaat het maar om één zoekmachine. Inderdaad, Google.
Daar en daar alleen moet je letterlijk en figuurlijk zo hoog mogelijk scoren met je website. Mede dankzij SEO. Wat we wat mij betreft vanaf nu dus GO noemen, Google Opzimization, Google optimalisatie.

Voor de goede orde, ik ben ruim van voor SEO. Zelfs van voor de eerste website ter wereld. Lees van voor pak hem beet 1997 en 1991.

Toch word ook van mij verwacht dat ik, tekstschrijver van nu die ik ben, SEO-teksten schrijf. En dat doe ik dus. Van harte zelfs. En niet slecht ook, al zeg ik het zelf. Maar een diploma of oorkonde als bewijsmateriaal voor echt SEO-tekstschrijversambacht te claimen, nee, zul je niet achter mij aan de muur zien hangen. .

Boordevol kennis en kunde

Hoeft ook niet. Ik werk per slot van rekening bij Lijnrecht. Als zelfstandige cel ingebed tussen andere minstens zo zelfstandige cellen. Waaronder een cel boordevol kennis en kunde (state of the art, zoals dat heet) op het gebied van internet marketing.

De heren daar, jonge mannen in hun ‘prime’, kennen de wereld van kinds af aan als www. SEO en nog veel en veel meer op het gebied van online is zo’n beetje hun broekzak.

Trefwoorddichtheid

Mede dankzij hen schrijf ik nu ook prima SEO-teksten. Teksten op basis van – ik leer nog iedere dag – uitgekiende ‘keywords’, in de optimale ‘keywords density’. De juiste trefwoorden dus in de ideale trefwoorddichtheid. Mooi woord, trouwens, trefwoorddichtheid.

Over leren gesproken… Ik krijg nog veel en veel meer ingefluisterd als het gaat om het schrijven van optimale webteksten. Nuttige informatie bijvoorbeeld over de keuze van url’s. Of over het gebruik van titels, koppen en subkoppen. Of over vetgedrukte woorden. Over noem maar op.

Dat levert lekkere teksten op. Lekker in de zin van dat ze én prettig leesbaar zijn voor de doelgroep én goed scoren in de zoekmachines. Lekker ook in de zin van dat ze qua content, inhoud dus, zich prima staande weten te houden in het spanningsveld van voor wie je de tekst schrijft: voor de zoekmachine, om daarin hoger te scoren, voor de bezoeker van de website of voor het merk achter de website.

Zoekmachine, bezoeker, merk

Heel actueel trouwens, dat spanningsveld tussen zoekmachine, bezoeker en merk. En heel verwarrend. Ook, misschien wel juist voor tekstschrijvers.

Zo niet voor mij. Met dank, ik kan het niet genoeg benadrukken, aan mijn collega’s van Lijnrecht Interactief. Wat zij mij op het hart hebben gedrukt: dat ik bij het schrijven van SEO-teksten primair niet moet denken aan zoekmachines en trefwoorden. Natuurlijk, ik hou hun ‘tips & tricks’ voor het schrijven van optimale webteksten altijd in het achterhoofd, achterhoofd, maar of ik toch vooral schrijf en blijf schrijven zoals ik jaren schrijf. Niet beknot dus door trefwoorden of andere randvoorwaarden, maar in alle vrijheid.

Dat werkt heerlijk. Met lekkere teksten als resultaat. Lekker als in prettig leesbaar. Maar tegelijk goed scorend in de zoekmachines, helemaal toegeschreven op de bezoekers van de website én recht doend aan het merk achter de site.

Ik, onze interactieve jongens én de opdrachtgever…. Iedereen blij.

Nog even over dit stuk: ik heb dat natuurlijk ook even tegen onze internetmarketeers aangehouden. Hieronder hun reactie:

‘’Concreet: als je dit blogbericht wil optimaliseren voor Google zou ik het volgende adviseren (in een ideaal geval):

  • Lengte: 2000-3000 woorden
  • Keywordensity 2-3%: http://tools.seobook.com/general/keyword-density/
  • Geschikte zoekwoorden in deze context (ik zou als ik jou was een of enkele van deze woorden selecteren om in je tekst te gebruiken): google seo, seo marketing, google optimalisatie, hoger in google.
    • ik heb geprobeerd qua keywords wel in het verlengde van je artikel te blijven 😉
    • waarbij met name zoekwoorden waar niet teveel concurrentie op is (dichter bij de 0 in het bestand in de bijlage)
    • zie bijlage voor actuele statistieken over deze keywords
  • En gebruik dus zoals je zelf zegt in de tussenkopjes betreffende zoekwoorden.’

Dit artikel is geschreven door:

Gerrit Jan Hendriks
Copywriter
Cel-directeur Concept & Copy

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.