Lijnrecht Reclamemakers

Social media: een groot spiegelpaleis

Social media: een groot spiegelpaleis


Het delen van geluk via social media als een weerkaatsing van een echo naar jezelf. Maar waarom?

30/08/2016 - Prettig kritisch - Amanda Harleman

Sharing happiness: we doen niets liever op social media. Geluk is om te delen. Geluk als moment, geluk als een mijlpaal in je leven. Een duurzame mijlpaal. Als in een moment dat je de rest van je leven bijblijft. Een moment op een bepaald levensgebied, dan wel als kortstondige ervaring (Veenhoven, 1984). Maar… Wat is dat nou, geluk?! Om te beginnen is het voor iedereen anders. Tegelijk is het in één ding voor iedereen hetzelfde. Juist, in de manier waarop geluksmomenten via social media worden gedeeld. Met, voor en door vrienden. Mensen die jou interessant vinden. Het delen van geluk via social media als een weerkaatsing van een echo naar jezelf. Maar waarom?

Social media maakt je gelukkig

De opvallende momenten die je deelt op Instagram, Facebook en/of LinkedIn, zijn momenten van geluk. Tegelijk is het meer dan puur het delen van die geluksmomenten. Want zelf word je er ook gelukkig van! Waarom? Omdat het delen van positieve gebeurtenissen je ook de mogelijkheid biedt om jezelf te uiten en je gedachten en gevoelens te delen met anderen. Kortom: er wordt voorzien in jouw behoefte tot zelfexpressie. En daar word je gelukkig van!

The choice is yours!

Volgen en gevolgd worden. Je kiest je mensen zelf. Doordat Instagram en andere social media-accounts vooral worden ‘bevolkt’ door directe naasten, krijg je goede feedback op je zelfexpressie. Met nadruk op goede feedback, omdat vooral positieve momenten online worden gedeeld. Je hebt dus zelf de regie in handen: je kiest je eigen mensen, plaatst een positieve update om positieve reacties uit te lokken. Dat is dus vragen om complimenten! Of heb je dan je masker op? Lijnrecht_blog_masker2

Echo van reclames

Social media is één grote collectie aan foto’s en contacten. Waarbij we vooral blijven hangen in de omgeving die ons het meest trekt: daar waar we vertrouwd, waar we ‘thuis’ zijn. Familie en vrienden dus. Tja, we zijn en blijven nu eenmaal kuddedieren. Logisch dus dat familie en vrienden vaak een directe invloed hebben op je ideeën. Sterker nog, ze hebben zelfs invloed op de reclames die je online tegenkomt. Dat maakt de online wereld tot een constante echo van je omgeving. Tot de spiegel van wat en wie jij googelt, volgt op Facebook, noem maar op.

Interactie met eigen groep

Zo ook met de reacties op jouw social media. Wie niet in je geïnteresseerd is, blokkeert je of accepteert je niet als vriend. Daarmee selecteer je dus je je eigen groep mensen die via social media interactie met je aangaan. Goedbeschouwd is het posten van gelukkige momenten een confrontatie met jezelf. Met je omgeving als een grote spiegel die je jezelf voorhoudt.   

Geluk in je social media strategie?

Een positieve ervaring, een moment van geluk. Waarschijnlijk is het uiten van geluk er bij iedereen al zo ingesleten, dat we ons niet bewust zijn van hoe deze momenten worden gevisualiseerd en gemanipuleerd. Want… In hoeverre is het realistisch wat we laten zien? De laatste jaren is er duidelijke trend in de visuele representatie van geluk. Zo staat Instagram bijvoorbeeld bekend om haar filters: mooimakers. Daarbij wordt gekeken naar niveaus van geluk, gebaseerd op de waarde van geluksmomenten. Hoe hoger het geluksniveau, hoe centraler het onderwerp komt te staan. Heel interessant natuurlijk voor je social media strategie. Want wat is de relatie van jouw product of dienst tot het niveau van geluk? En hoe wordt daarop ingespeeld?

Spiegelpaleis

Mensen vergelijken zich met familie en vrienden. Daarnaast volgen ze ook andere profielen op social media. Denk bijvoorbeeld aan celebrities, stijliconen  of topsporters. Figuren die een toonbeeld zijn van succes. Voorbeeldfiguren dus, die verwachtingen scheppen. Over die verwachtingen, ze zijn zoals zo vaak te hoog gespannen. Met als gevolg dat het vergelijken met anderen vaak leidt tot onzekerheid. En onzekerheid, lees angst, is een goede motivator en tevens een slechte raadgever.  Dus: blijf bij jezelf en hou je eigen identiteit.  Niet alleen als mens, zeker ook als bedrijf!   

Dit artikel is geschreven door:

Amanda Harleman
Communicatieadviseur
Cel-directeur Communicatie

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.