Lijnrecht Reclamemakers

De strijd tussen data en creativiteit

De strijd tussen data en creativiteit


03/10/2016 - Vakwerk - Egbert Neinders

Het ambacht van reclamemensen ligt hem vaak in ideeën. Die ene campagne verzinnen die een viral succes wordt of een slogan introduceren die na korte tijd niet meer is weg te denken. Een huisstijl die de spectaculairste is van de hele branche, een ultra hip multifunctioneel ontwerp van een website: iedere reclameman of vrouw wil het natuurlijk graag op zijn CV bijschrijven. In het verleden was het vaak gissen naar het exacte effect van zo’n creatieve uitbarsting, maar tegenwoordig is bijna alles nauwkeurig te meten. Met als gevolg dat pijnlijk zichtbaar kan worden dat één van de juist genoemde creatieve uitspattingen waar alle betrokkenen dolenthousiast op reageerden in de praktijk zijn werk helemaal niet blijkt te doen. De statistieken liegen er namelijk niet om. Dan is de vraag: negeren we de statistieken en hechten we meer waarde aan het geniaal uitgedachte idee met de stille hoop dat het zijn werk toch wel doet of laten we de statistieken bepalend zijn en kappen we het plan af.

Belang van creativiteit

Vooropgesteld zonder creativiteit geen succesvolle marketing en één simpel idee (goede ideeën zijn vaak simpel) kan een golf van naamsbekendheid, leads of websitebezoeken te weeg brengen. En in alle processen van marketing zoals strategieontwikkeling, tekstschrijven, fotografie en ga zo maar door zijn frisse ideeën nodig. In dit blog ligt echter de focus op de grote creatieve beslissingen.

Belang van data

Verkeersbronnen van de website, gedrag op de website, social media statistieken, effect van online marketing op winkelbezoek: het is allemaal te meten. Met als gevolg dat er duidelijk inzicht komt in het effect van marketing gerelateerde activiteiten. Dit is natuurlijk prachtig maar tegelijkertijd kan het confronterend werken. Want als blijkt dat de doelgroep niet zat te wachten op de geniale ideeën, dan is dat natuurlijk nooit leuk. Maar al die data is een schat aan waardevolle informatie die input geeft voor sturing en in sommige gevallen zelfs het afkappen van geniale ideeën. lijnrecht_blog_data-creativiteit

Conclusie

Wat mij betreft hoe saai het ook klinkt, data wint altijd! Want alle creativiteit dient altijd een duidelijk vooropgesteld doel en wordt dat niet behaald, dan moeten er maatregelen worden genomen. Maar tegelijkertijd zonder inspiratie en ideeën kom je ook geen stap verder, dus uiteindelijk is het onlosmakelijk met elkaar verbonden en zullen de cijfers de waarde van het idee uitwijzen.

Dit artikel is geschreven door:

Egbert Neinders
Marketeer
Cel-directeur Marketing

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.