Lijnrecht Reclamemakers

Voor altijd gebrandmerkt

Voor altijd gebrandmerkt


26/09/2016 - Prettig kritisch - Jurriaan Haag

Tuurlijk is het een mooie gedachte, een getatoeëerde naam van een zoon of dochter op een stuk vel van je lijf. Of een tatoeage die herinneringen koestert aan een dierbare overledene. Het valt te overwegen, op een nauwelijks zichtbaar plekje. Dat dan weer wel. Ik zie me zelf wel zitten op de wc-pot. Starend naar de binnenkant van mijn been waar de naam getatoeëerd staat van een overleden persoon. De wc als een soort bedevaartsoord. Elke dag een momentje op de plee samen met mijn tattoo om een dierbare te herinneren. Niet slechter of beter zijn de getatoeëerde spreuken. Laatst zag ik deze op een roomblanke zachte bovenarm ‘Ik heb dit leven gekregen omdat ik sterk ben het te leven’. Ook wel weer aandoenlijk. Gezet toen de therapie niet meer werkte, zou je kunnen denken. Om er kracht uit te halen in een fase van een leven waarin iemand het even niet meer ziet zitten. Bepaalde tatoeages laten mensen denken iemand te zijn die ze willen zijn. Iets waar ze voor staan op dat moment in hun leven. Net als bijvoorbeeld hipster baarden op motoren met leren jassen en tatoeages. Of rokende stoere cowboys op pakjes sigaretten van weleer. Gekozen imago’s, soms in een vlaag van verstandsverbijstering gekozen. lijnrecht_blog_brandmerk Voor wie het nog niet wist, bij producten heet dat geen imago maar heet dat een brand (spreek uit als brent). Mensen hebben parallellen met producten. Of we willen of niet, wij zijn allemaal een brand. Vraag maar aan je vrienden of collega’s hoe ze jou zien. Een tattoo verandert iemands brand gedeeltelijk, maar vertelt niets over hoe iemand werkelijk is. Niemand heeft een tattoo nodig om te zijn wie hij/zij werkelijk is. Bovendien, als de schepper ons met een getatoeëerd aarsgewei boven onze reet had willen zien, had hij dit wel geregeld. Het is louter versiering die je hele leven blijft hangen. Een momentopname. Een drang die bij veel mensen ontstaat voor hun 25e jaar. Een leeftijd waarop hun hersens nog niet eens zijn volgroeid en hier nog niet goed over kunnen beslissen. Wellicht is het daarom dat 80% van de spijtoptanten de tattoo na verloop van tijd weg wil laseren (bron AD). Net als ik destijds, toen ik op 23-jarige leeftijd mijn eerste kunstwerk kocht. Een liefde die wat mij betreft een leven lang zou mogen duren. Na vijf jaar was ik het canvas van de zittende vrouw op de bank in het park zat. Vriendschappen en liefdes overleven niet door een brand of aangemeten imago. Ze overleven door echtheid, oprechtheid en authenticiteit. Oersterke en tijdloze eigenschappen die voor product en mens gelden. Brands als de Dalai Lama, Oprah Winfrey, Unox en Calvé zijn eerlijk. Authentiek en oprecht. Zij hebben geen opsmuk nodig maar zijn tijdloos door te zijn wie ze zijn. In tegenstelling tot Kim Kardashian met een tatoeage, implantaten in haar poeperd, gestucte neus en lippen en wellicht ook een gebleekte anus. Een anime karakter dat tot leven is gekomen. Vergankelijk en inhoudsloos. Over een tijdje vergeten. Wedden? Tatoeages zijn een hype. Een tijdelijke mainstream. Een huid die verandert in een schilderscanvas, een lopend kladblok waar je helaas niet even een blaadje uit kunt scheuren om weer schoon te zijn.

Jurriaan Haag

Dit artikel is geschreven door:

Jurriaan Haag
Art-director
Cel-directeur Art & design

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.