Lijnrecht Reclamemakers

Een website om te huilen

Een website om te huilen


26/09/2016 - Vakwerk - Patrick Kerling

Nee, ik ga het niet over een specifiek project hebben. We gaan vandaag eens lekker praten over emoties enzo. Allemaal heel zwaar, serieus en er mag vooral niet gelachen worden! Het startpunt bij de ontwikkeling van nieuwe websites is in veel gevallen de bestaande website van onze klanten. Op die manier kom ik dan ook nogal eens op websites met een wat droge inhoud. Een van mijn eerste taken is dan ook de klant ervan overtuigen dat het aanbieden van enkel je producten/diensten tegenwoordig niet voldoende is. Emotie bepaalt grotendeels het succes van je website. Hoe merken emotie inzetten om mensen hun producten te laten kopen hoor ik je vragen? Zet die doos tissues maar vast klaar. Een hele kleine selectie van de ‘20 most shared ads van 2015’ volgens Hubspot: 1. Friends forever (Android)  2. Disney Characters Surprise Shoppers (Disney Parks) 3. Maya (Zorba)  4. My Dad’s Story (MetLife) “When your content drives people to a state of happiness or joy, they will automatically respond to your offers, feel obliged to share your content, and will stop at nothing to tell others about you.”

De vrije wil bestaat niet

Voor wie nog twijfelt aan het feit dat we met z’n allen een stel irrationele wezens zijn die grotendeels op de automatische piloot staan, raad ik aan om het boek van Victor Lamme ‘De Vrije wil bestaat niet’ eens te lezen. Ons beslissingsproces, ook op websites, wordt in grote mate beïnvloed door onze emoties. Emotie drijft ons voorwaarts, dwingt ons tot actie en/of keuze. Bij Convensioner hebben ze dit getest bij één van Azië’s grootste online datingsites. De datingsite kreeg een nieuwe landingspagina waarbij het design was ingesteld op een grote verscheidenheid aan (lachende) mensen. Uiteindelijk resulteerde het in een toename van betalende aanmeldingen met 304%.

De ingrediënten voor een emotionele boodschap

  1. Bevestig gevoelens van zelfredzaamheid Oké, toegegeven, je bezoekers zijn lui, erg lui. Ze willen het liefst zo min mogelijk op je website doen en als ze even iets niet kunnen vinden ben je ze kwijt. Je zou zeggen: je moet ze alles voorkauwen. Nope. Tenminste, doe dat niet te letterlijk, maar geef ze vooral het gevoel van zelfredzaamheid. Verwijder elke vorm van afleiding, en stuur ze in het door jou gewenste ‘pad’, maar laat ze zelf aan het stuur staan.
  2. Gebruik signalen van vertrouwen Je kan de bezoekers van je website dan wel niet face-2-face ontmoeten, maar gelukkig zijn wij heel erg vatbaar een aantal ‘shortcuts’. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van certificaten, bekende partners met wie je samenwerkt, etc. We zijn namelijk geneigd om een positieve indruk te vormen van iets, omdat we het associëren met iets anders dat we al leuk vinden en vertrouwen (het ‘halo effect’).
  3. Activeer positieve emoties En dat kan op meer manieren dan alleen via foto’s van lachende mensen. Wanneer mensen worden beloond dan activeert dit bepaalde regio’s in je brein die te maken hebben met de aanmaak van dopamine. Geef je bezoekers dus iets, beloon ze, geef wat weg. Met nadruk op geef, gratis dus. Maar het kan ook anders, onderzoekers hebben aangetoond dat als je een goed doel steunt dit dezelfde centra in het brein van de bezoekers van je website activeert.
  4. Manage en maak gebruik van cognitieve dissonantie Wij denken graag dat we consistent handelen met z’n allen. En een van de manieren waarop we dat bereiken is door onze keuzes achteraf te onderbouwen. In veel gevallen worden onze gedachten bepaald door ons gedrag en niet andersom. We hebben een hekel aan dissonantie en zullen die koste wat kost willen voorkomen en áls het dan toch gebeurt dan zijn we redelijk vlot met het aanpassen van onze overtuigingen.
  5. Show, don’t tell  We worden al overladen met advertenties, lange teksten waarin men lovend is over eigen product of dienst. Het is de kunst om je hiervan te onderscheiden met een korte, heldere boodschap die jou, de bezoeker, in enkele momenten vooral laat zien (of beter nog: ervaren) waarom jouw product zo goed is. Zoek in tekst en beeld naar de juiste toon en raak een gevoelige snaar. Neem je bezoeker mee naar het glorieuze moment dat ze jouw product of dienst succesvol hebben gebruikt. Als je dat goed doet, dan hoef je alle voordelen niet eens meer afzonderlijk op te schrijven.

Dit artikel is geschreven door:

Patrick Kerling
Online marketingstrateeg
Cel-directeur Interactief

Deel dit artikel:

Terug naar overzicht

Niels Perik

Niels Perik
Oprichter & Sparringpartner

Hoe kunnen wij je helpen?


Wij willen graag voor jou aan de slag.
Laten zien wat we voor jou kunnen betekenen.
Dus test ons maar, daag ons uit.

Wil je eerst meer over ons weten?
Ik kom graag bij jou langs.
Mijn telefoonnummer 053 - 8200 201.
Mijn e-mail adres is n.perik@lijnrecht.nl.